Od októbra 2025 je možné v slovenských a ďalších bankách eurozóny zaznamenať zmenu ohľadom vykonávania prevodov. Bola povinne implementovaná služba Overenie príjemcu platby, ktorej cieľom je zvýšiť bezpečnosť finančných transakcií a predchádzať veľmi častým podvodom.
Služba Overenie príjemcu platby
Služba Overenie príjemcu platby zabezpečuje odosielateľom kontrolu IBAN (medzinárodného čísla bankového účtu) so správnym menom alebo názvom firmy príjemcu platby. Ak sa zadaný IBAN a meno nebudú zhodovať, systém ich upozorní na možnú chybu, čím sa zníži riziko nesprávneho alebo v horšom prípade podvodného prevodu.
Prečo je táto služba tak dôležitá?
Banky evidujú čoraz častejšie podvody, pri ktorých podvodníci manipulujú práve s platobnými údajmi a spôsobujú klientom finančné straty, ktoré sú často nevratné. Pridaním tohto overovacieho kroku pri vykonávaní prevodov dôjde k zásadne zvýšenej ochrane spotrebiteľov.
Ako vlastne služba Overenie príjemcu funguje?
Odosielateľ platby odteraz pri zadávaní platby vyplní nielen IBAN, ale aj meno alebo názov firmy príjemcu. Banka následne skontroluje, či sa zhodnuje názov v banke príjemcu so zadaným názvom pri prevode. Bankový systém v ďalšom kroku bude informovať o výsledku overenia (môže nastať úplná zhoda, čiastočná zhoda alebo nezhoda) a odosielateľ platby sa rozhodne, či platbu chce potvrdiť alebo sa vrátiť späť a overiť, prípadne upraviť údaje.
Ako služba ovplyvní živnostníkov a firmy?
Živnostníci a firmy budú musieť od teraz zakaždým zisťovať názov firmy, komu vlastne odosielajú peniaze. Preto banky zásadné odporúčajú podnikateľom, aby sa pri podnikaní prezentoval aj ich presný názov firmy, aby sa predišlo zbytočným komplikáciam a nezhodám v tejto kontrole.
Pomôcť však môžu QR platby, pri ktorých stačí načítať len QR kód a údaje s názvom príjemcu sa predvypĺnia na vykonanie prevodu. QR kód však musí tento názov najprv obsahovať. U nás vo Faxio už túto zmenu máme aplikovanú a faktúry sa vystavujú s QR kódom, ktorý obsahuje aj názov príjemcu platby.
Nastavené trvalé príkazy
Pre už nastavené trvalé príkazy nie je potrebné vykonávať žiadne zmeny, pretože prevody by sa mali naďalej uskutočňovať. Ak však dôjde k úprave alebo vytvoreniu nového trvalého príkazu, bude povinné zadávať aj názov príjemcu platby.
Príklady reálnych situácií, kedy by mohlo dôjsť k podvodu alebo nezhode overenia
1) Preklep v IBAN-e pri ručnom prepise
Platiteľ dostane faktúru za tovar alebo službu, prepíše si ručne IBAN z faktúry a omylom zamení jednu/dve číslice. Platba by sa poslala na nesprávny účet. Vďaka overeniu by sa ukázalo, že meno príjemcu sa nezhoduje.
2) Falošný IBAN príjemcu
Podvodník pošle email, v ktorom uvedie, že má nový bankový účet a uvedie rovno aj svoj IBAN, ktorý je iný ako má firma. Bez služby overenia príjemcu by zákazník zaplatil a stal by sa obeťou podvodu. Overenie príjemcu by ho však upozornilo, že meno alebo názov firmy sa nezhoduje s uvedeným účtom. Platiteľ by tak mohol kontaktovať firmu a spýtať sa, či skutočne došlo k zmene.
3) Obmeny mena / prezývky
Ak fyzická osoba používa v bežnej komunikácii zdrobneninu svojho mena alebo prezývku, zákazník môže pri prevode zadať zdrobneninu. Keďže banka eviduje úradné meno, prípadne názov firmy, systém môže zobraziť čiastočnú zhodu alebo názov aj rovno opraviť.
4) Účet firmy s inou právnou formou
Firma sa volá „ABC s. r. o.“, ale zákazník zadá len „ABC“. Bez služby overenia príjemcu by sa platba odoslala, ale vďaka overeniu môže banka priradiť správny názov a upozorniť na rozdiel. Bankové systémy často nepovažujú chýbajúcu právnu formu za zásadnú nezhodu, pokiaľ aspoň názov firmy je správny.